Sprawdź miejsca, gdzie kręcono filmy

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Róża dwukrotnym zwycięzcą WFF

Data publikacji: 2011-10-17

„Róża” została niekwestionowanym liderem tegorocznej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Film Wojciech Smarzowskiego otrzymał Grand Prix oraz Nagrodę Publiczności. Nagroda dla Najlepszego Aktora powędrowała w ręce Roberta Więckiewicza za kreację w filmie „Wymyk”.
 

W sobotę wieczorem, 15 października zostały wręczone nagrody w pięciu sekcjach konkursowych 27. Warszawskiego Festiwalu Filmowego, nagroda Jury FIPRESCI, nagroda Jury Ekumenicznego oraz nagroda Jury NETPAC.
 

KONKURS MIĘDZYNARODOWY
Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie:
Christa Saredi, agentka sprzedaży (Szwajcaria), Bogdan George Apetri, reżyser (Rumunia / USA), Alvaro Brechner, reżyser (Urugwaj), Milcho Manchevski, reżyser (Macedonia), Artem Vassilev, producent (Rosja) przyznało następujące nagrody:
 

Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa zdobył film „Róża” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego (Polska)
Nagroda za Najlepszą Reżyserię otrzymał Santiago Amigorena za film „Inna cisza” (Argentyna / Kanada / Brazylia / Francja)
Specjalną Nagrodę Jury dla Najlepszego Aktora otrzymał Robert Więckiewicz w filmie „Wymyk” w reżyserii Grega Zglińskiego (Polska)
Jury przyznało wyróżnienie filmowi „Droga na drugą stronę”, reżyseria Anca Damian (Rumunia / Polska)
 

KONKURS 1-2
Jury w składzie: Sitora Alieva, dyrektorka festiwalu w Soczi (Rosja), Mira Staleva, dyrektorka targów filmowych Sofia Meetings (Bułgaria), Paweł Sala, reżyser (Polska) przyznało nagrodę dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmowi „Portret o zmierzchu” w reżyserii Angeliny Nikonovej (Rosja).
Za oryginalne podejście do tematu i odwagę w pokazaniu prawdziwej sytuacji kobiety w świecie, w którym siła kobiet okazuje się być mocniejsza od najsilniejszych mężczyzn.
 

KONKURS WOLNY DUCH
Jury w składzie: Jane Schoettle, selekcjonerka festiwalu w Toronto (Kanada), Paweł Borowski, reżyser (Polska), Auraeus Solito, reżyser (Filipiny) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi „Pompeja” w reżyserii Tamae Garateguy (Argentyna)
Sekcja Wolny Duch została stworzona, aby uczcić artyzm takich filmów, jak ten który został przez nas wybrany. Za swoją unikalną strukturę, mocne przesłanie, świetne wykonanie oraz ekscytujące napięcie, które gromadzi się aż do nieoczekiwanego punktu kulminacyjnego, który przekracza twoje oczekiwania, międzynarodowe jury przyznaje nagrodę w konkursie Wolny Duch filmowi Pompeya z Argentyny.
Jury wyróżniło dwa filmy: „Mały, Gruby, Łysy”, reżyseria Carlos Osuna (Kolumbia)
Pięknie wykonana dwuwymiarowa animacja, która wyraża trójwymiarowe emocje.
oraz „Dusze Much”, reżyseria Jonathan Cenzual Burley (Hiszpania)
Za jego poetycką obrazowość i elegancki minimalizm, który mówi tak wiele.
 

KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury w składzie: Liat Benhabib, szefowa działu audiowizualnego Instytutu Yad Vashem (Izrael), Christian Frei, reżyser (Szwajcaria), Janusz Mrozowski, reżyser (Polska / Francja) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi „Gorzki smak wolności”, reżyseria Marina Goldovskaya (Szwecja / Rosja / Stany Zjedn.).
To autentyczny wyraz odwagi prezentujący intymny portret Anny Politkowskiej i
zmierzenie się z charyzmatyczną kobietą walczącą przeciwko władzom politycznym.
Poprzez bogate źródła archiwalne, zarówno osobiste jak i publiczne, autorka zastanawia się nad samą naturą dziennikarstwa, nad dokumentowaniem rzeczywistości a w tym samym czasie nad możliwością wpłynięcia na nią.
Specjalne Wyróżnienie otrzymał film „Buck” w reżyserii Cindy Meehl (Stany Zjedn.)
Za poetyckie spojrzenie na ikoniczną postać zaklinacza koni ujawniając tym samym
inspirującą osobowość. Ten wrażliwy i pięknie nakręcony film traktuje o uniwersalnych ludzkich wartościach oraz przekraczaniu własnych barier.
 

KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury w składzie: Anne Parent, koordynatorka targów w Clermont-Ferrand (Francja), Grzegorz Jaroszuk, reżyser (Polska), Sergio Oksman, reżyser (Hiszpania) przyznało następujące nagrody:
- Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix – Making of Longbird, reżyseria Will Anderson (Wlk. Brytania)
- Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – Rapsodia Brandta, reżyseria Francois Avril (Francja)
- Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – Rzeka, reżyseria Anca Miruna Lazarescu (Rumunia)
 

Nagroda FIPRESCI
Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Carmen Gray (Nowa Zelandia / Wlk. Brytania), Ola Salwa (Polska), Dean Kotiga (Chorwacja) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film „Avé”, reżyseria Konstantin Bojanov (Bułgaria)
Za stworzenie bezpretensjonalnego, przepełnionego czułością i poczuciem humoru portretu dwojga młdych Bułgarów i ich prawdziwych oraz fikcyjnych podróży.
 

Nagroda JURY EKUMENICZNEGO
Jury w składzie: Guido Convents (Belgia), Hans Hodel (Szwajcaria), Marek Kotyński (Polska) przyznało nagrodę filmowi „Wymyk” w reżyserii Grega Zglińskiego (Polska).
Posługując się doskonałym i wyrafinowanym językiem filmowym „Wymyk” podejmuje problem odwagi cywilnej i poczucia winy. Odwołuje się do większej odpowiedzialności osobistej. Film osadzony jest w realiach dzisiejszej Polski, a dramat ten można postrzegać jako swoistą opowieść o Ablu i Kainie. Dwóch braci o całkowicie charakterach i rodzajach wrażliwości, zmuszeni są do przejęcia internetowej firmy dystrybucyjnej w momencie, gdy ich ojciec zapada na zdrowiu.

Jury przyznało również dwa wyróżnienia:
„Droga na drugą stronę”, reżyseria Anca Damian (Rumunia / Polska)
Film „Crulic” oparty jest na prawdziwej historii o losach emigranta rumuńskiego w Polsce, który rzekomo okradł polskiego sędziego i jest o to oskarżony. Animowany pełnometrażowy dokument, w którym zastosowano różne techniki animacji, pokazuje sposób traktowania migrantów przez władze, który niejednokrotnie ma charakter dyskryminacyjny. Jest to głos człowieka, który umarł w nieludzki sposób, nie będąc wysłuchanym i pozbawiony najbardziej podstawowych praw człowieka.
oraz „Ciemne sprawy”, reżyseria Kivu Ruhorahoza (Rwanda / Australia)
Film jest refleksją nad losem tych, którzy jako dzieci przeżyli okres ludobójstwa w Rwandzie. Obnaża mechanizmy tworzenia przez media nienawiści i nietolerancji, które ostatecznie prowadzą do odhumanizowania istot ludzkich. Ten film fabularny pokazuje, jak niezmiernie istotna jest dla niewielkich krajów i ich twórców filmowych możliwość opowiedzenia ich własnych historii i refleksji nad problemami, które są dla nich najważniejsze.
 

Nagroda NETPAC
Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Amaia Torrecilla Olasolo, film promoter (Hiszpania), Jeffrey Jeturian, reżyser (Filipiny), Konrad Wągrowski, krytyk filmowy i dziennikarz (Polska) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w sekcjach konkursowych WFF, którą otrzymał „No. 89 Shimen Road”, reżyseria Haolun Shu (Hong Kong / Holandia)
Jury NETPAC 27. WFF wręcza nagrodę filmowi, który w poruszający sposób przedstawia zamagania kraju skonfrontowanego z nowym porządkiem. Jest to jednocześnie niezwykle osobisty i wzruszający obraz świata, który już nie istnieje.
 

W Plebiscycie Publiczności 27. WFF, odbywającym się po raz dwudziesty piąty zwyciężyły następujące filmy:

W kategorii filmów fabularnych
Róża / Rose, reż. Wojciech Smarzowski

W kategorii filmów dokumentalnych
Buck, reż. Cindy Meehl

W kategorii filmów krótkometrażowych
Północny Atlantyk / North Atlantic, reż. Bernardo Nascimento

W kategorii filmów dla dzieci
Kot w Paryżu / A Cat in Paris , reż. Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli

Następne miejsca w Plebiscycie Publiczności:

W kategorii filmów fabularnych

2. Rabat, reż. Jim Taihuttu, Victor D. Ponten
3. Tyranozaur / Tyrannosaur, reż. Paddy Considine
4. Bitwa o Algier / The Battle of Algiers, reż. Gillo Pontecorvo
5. Kwiaty Kirkuku / The Flowers of Kirkuk, reż. Fariborz Kamkari
6. Superclásico, reż. Ole Christian Madsen
7. Weekend, reż. Andrew Haigh
8. Wymyk / Courage, reż. Greg Zgliński
9. Droga na drugą stronę / Crulic – The Path to Beyond, reż. Anca Damian
10. Gramatyka intymności / Intimate Grammar, reż. Nir Bergman


W kategorii filmów dokumentalnych


2. Michel Petrucciani / Michel Petrucciani - Body & Soul, reż. Michael Radford
3. Podróż z Zanskar / Journey from Zanskar, reż. Frederick Marx
4. Deski / Splinters, reż. Adam Pesce
5. POM Wonderful prezentuje: Najlepiej sprzedany film / POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold, reż. Morgan Spurlock
6. Kwestia smaku / A Matter of Taste, reż. Sally Rowe
7. Uderz we mnie muzyką / Hit Me With Music, reż. Miquel Galofré
8. Z ciemności / Out of the Darkness, reż. Stefano Levi
9. Gorzki smak wolności / A Bitter Taste of Freedom, reż. Marina Goldovskaya
10. 100 głosów: Podróż do domu / 100 Voices: A Journey Home, reż. Matthew Asner, Danny Gold

Źródło: WFF